Masterclass for Media Ethnography
In the history of ethnographic research approaches, the use of audiovisual media has led to an increasingly diversified methodological discussion. This has generated innovative impulses for the mutual cooperative relationships that arise between the ethnographic researchers, the participants in the research and the audience of ethnographic results, as well as the various media involved.
In the Cologne-Siegen master class for media ethnography, prominent experts in visual anthropology introduce their work and approaches to research and discuss their own research material with participants.
Summer 2024 | Masterclass on "Camera Ethnography"
Filming as an epistemic practice with Bina Elisabeth Mohn | Thursday, 27 June 2024, 14:00-19:00 | Friday June 28, 2024, 9:00-13:00
This master class aims to experience the experimental approach of camera ethnography and to try out arranging research (with reference to Wittgenstein) together, referring to the diversity of research fields that will be represented in the workshop. >>> read more
Winter 2023/ 24 | Meisterklasse "In Bildern ethnographisch erzählen"
Mit Sebastian Eschenbach
Was sind Bilder? Und wie nehme ich Videos/Sequenzen auf, die mit Bildern erzählen? In diesem Workshop geht es um das Sehen, das genaue Hinschauen, das Wahrnehmen von Stimmungen und das bildliche Aufnehmen dieser mit der Videokamera. >>> mehr dazu
Sommer 2023 | Meisterklasse "Webseiten erstellen für die multimodale Ethnographie"
Mit Timm Albers
In diesem zweitägigen Workshop werden Grundlagen der Webentwicklung mit dem Ziel vermittelt, eine einfache Seite mit mehreren Unterseiten, die Text und (Bewegt-)Bild auf individuelle Weise verbinden, umzusetzen und zu veröffentlichen. Hierfür sollen Forschungsmaterialien in verschiedenen Medienformaten mitgebracht werden, etwa Ton, Bild, Video, Text, Zeichnung, etc. >>> mehr dazu
Winter 2022/23 | Masterclass "(Post)Digital Ethnography - from Participant Observation to Collaborative Approaches"
with Simone Pfeifer and Suzana Jovicic
In contemporary anthropological research, digital media and technologies such as smartphones are part of almost all fields and themes. At the latest since the COVID-19 pandemic, many anthropologists are paying more attention to ‘the digital’ in its manifold manifestations, not only as a subject of study but moreover as a means of fieldwork >>> mehr dazu
Contact University of Cologne